fredag 23. januar 2009

Coverfredag: Hip-hop vs. 90-tallets Queen of Rock


Forrige uke ble den rene walkoveren i Coverfredag-sammenheng. Derfor presenterer jeg, etter tips fra min kjære, to vidt forskjellige versjoner av samme låt. Dette blir close-race, så finn fram hodetelefoner og gjør deg klar til å shake det du måtte ha av rumpe.

Black Eyed Peas - My Humps

Så enkelt kan det gjøres, det var altså ikke mer som skulle til for å få verdens jenter til å gå i altfor korte skjørt og gutta til å spørre hva de skulle gjøre med "all that junk inside your trunk". De hadde i alle fall en klar formening om hva junken burde brukes til. Tre og et halv år seinere ser videoen litt (ufrivillig) idiotisk ut. Men merker du ikke at det rykker litt i de slappe hoftene?

Alanis Morissette - My Humps


At Alanis er over gjennomsnittlig pompøs er ikke lenger noe diskusjonstema. Det mente i alle fall produsenten av det siste albumet hennes. "Hvilke apokalypsens hester har du med i dag," sa han en helt vanlig studiodag. "Jeg skulle ønske jeg kunne gjøre en helt enkel sang - som "My Humps"", svarte Alanis. Ei uke seinere spilte var låta spilt inn og videoen tatt opp i hennes egen garasje. Tekstmessig får den en ny dimensjon, for å si det forsiktig.

Dommerne har talt:
Målfoto er studert i timesvis, og jeg er sår i junken i trunken, hvis du skjønner hva jeg mener. Eneste kuren jeg kan tenke på er å riste skikkelig løs, og da foretrekker jeg Black Eyed Peas. Beklager Alanis, sangen din er fin og utrolig morsom, men jeg føler meg hjernedød og går for originalen. Well, isn't that ironic? Don't you think?

4 kommentarer:

  1. Ironi er jo så inn i vår tid dah...
    Meaning Alanis sin versjon er jo det beste!

    ;-)

    SvarSlett
  2. Jeg antar at jeg har andre kriterier enn du har, men ender (legg merke til bruken av orde ende!) ut på samme vinner som du gjorde :-)

    SvarSlett
  3. Snedig ordspill. På nivå med VG. ;-)

    Mener du samme resultat som Andrès, eller foretrekker du hip hop in da house (hva nå enn det måtte bety)?

    SvarSlett
  4. Jeg holder en knapp på Fergie i denne omgangen, så jeg kommer ut på samme konklusjon som deg, Jan Thomas :-)

    SvarSlett