tirsdag 13. januar 2009

Twinky tirsdag: Charlie Hunnam


Newcastle United. Newcastle Brown Ale. Ferga til Bergen. Det er mye positivt å si om Storbritannias 20. mest folkerike by på nordøstkysten av England. Men dens største bragd må likevel være oppfostringen av ukas tirsdagstwink, Charlie Hunnam.


Hvem, sier du? Det betyr at du gikk glipp av nå 29 år gamle Hunnams virkelige debut (på mer enn én måte, for å si det sånn) i den britiske serien Queer as Folk i 1999. Hunnam spilte 15-årige Nathan, som lurte seg ut på byen og ble med rundbrenneren Stuart hjem for en het natt (inkludert en tur innom sykehuset for en fødsel, utrolig festlig). Dagen etter kjøres han til skolen i Stuarts ramponerte bil. Enda morsommere!


Serien skapte furore i Storbritannia på grunn av ekstremt direkte språk, samt den visuelle utbroderingen av Nathans ulovlige sex med Stuart. Den seksuelle lavalderen for homofile var nemlig 18 på den tida, men er senere blitt redusert til den samme som for heteroseksulle, 16 år.

Hunnam har uttalt at han ikke hadde noen motforestillinger mot de intime scenene han spilte inn for Queer as Folk. Mye kulere sagt enn Colin Farrell, som syntes å kysse en mann var det ekleste i hele verden. Sissy boy. Skal vi dømme etter bildet under, ville det vært mye eklere å kysse Farrell enn Hunnam, uansett. Så da anser vi det problemet som løst.


Hunnams opptreden i Queer as Folk fikk noen hver til å rødme kraftig foran TV-skjermen. Selv turte jeg ikke bestille serien (som til alt overmål gikk på NRK2 tidlig på 00-tallet) før jeg flyttet til egen leilighet. Senere har kjekkasen hatt en liten rolle i Cold Mountain med Nicole Kidman, og Children of Men med Clive Owen. Bortsett fra det har karrieren stått litt i stampe. Forstå det den som kan.



Bare nedtur har det likevel ikke vært. Hunnams posisjon hos homsene er fremdeles sterk, og også ungpikene vet å sette pris på et flott stykke mannebein når de ser et. I 2005 ble nemlig briten kåret til verdens niende mest sexy mann av bladet Elle Girl. Vi, eh, gratulerer!

3 kommentarer:

  1. Jepp, kjekk ung mann...

    Helt urimelig at det ikke gikk slike serier på tv da jeg var 16-17 år. (Rent bortsett fra at jeg aldri ville ha turt å se på dem hvis foreldrene mine var i nærheten...)

    SvarSlett
  2. Det er nå jeg virkelig begynner å føle meg gammal. Aldri hørt om verken fyren eller serien, men ser at dette er ett fjes som datter'n kan synes er meget lekkert.

    Iiik!!
    Jeg er snart voksen på ordentlig!

    SvarSlett
  3. Det er ikke lov å føle seg gammel i en alder av 34. Absolutt ikke.

    SvarSlett