torsdag 8. januar 2009

Herregud så sykt: De flyr

Dette er seriøst det sykeste jeg har sett. Uten sidestykke. Si at jeg bare blir lurt. Hvis ikke er bursdagsgaveønsket mitt for de neste 10 årene herved formidlet.

Første tanke var "så morsom ide" og "så proft laget". Så ville jeg vite hvordan det ble gjort. Det var da jeg fant ut at det ikke er tull. De flyr faktisk. På ordentlig. Fenomenet heter wingsuit flying, og ja, det ser ut som overdimensjonerte superheltkostymer.

Klippet under er hentet fra filmen Seven Sunny Days, og er selvsagt spilt inn i Norge. Rundt 1:45 ser det ut som bluescreen, men klipp nummer to med Hans Lange viser at det er reelt (og at det ikke alltid går bra).




(Vær snill og si at alt bare er tull...)

6 kommentarer:

  1. Jeg tenkte mer i retning av en slags variant av den flyvende ekornens anatomi enn overdimensjonerte superheltkostymer ;)
    Det ser ganske kult ut, jeg får nesten lyst til å prøve, men det strider liksom mot all min fornuft å hoppe fra toppen av en bratt fjellvegg.

    SvarSlett
  2. Satan i helvete, den knekkelyden kunne du spart deg for! Di skjøge,

    SvarSlett
  3. jeg vil og prøve... bortsett fra at jeg ikke liker meg i høyden. Tror du det kan blir et problem?

    SvarSlett
  4. Ithil: Du har helt rett. Ser helt ut som ekorn. :)

    Siri: Jeg tipper du må begynne med tandemflyvninger. Det hjelper kanskje litt? ;-)

    SvarSlett
  5. Jeg tror jeg kan gå god for ekteheten i disse klippene. Seven sunny days er forresten en helt ålreit skifilm.

    Espen Fadnes er vel egentlig ikke allment kjent for å være spesielt frisk.

    I den siste Kong Vinter-filmen setter disse gutta bl.a. utfor et stup med rattkjelke.

    SvarSlett
  6. Ja, det må nok være en liten slags kortslutning i hodet som får dem til å holde på sånn! Men det ser både surrealistisk og litt tiltrekkende ut. Lurer på om de gjør tandem? ;-)

    SvarSlett