fredag 9. januar 2009

Introduserer: Coverfredag


Originalen eller kopien - et evig debattema for musikkelskere. Hjemme fikk jeg alltid høre at originalen "alltid er best", men som 13-åring syntes jeg bestemt at Boyzones versjon av "Words" pissa på Cat Stevens' (til opphavets intense ergrelse). Og siden har spørsmålet forblitt åpent.

Fredagene framover kommer jeg til å legge ut to videoer med mer eller mindre kjente sanger. En originalversjon, og en coverversjon. Så kan du tenke gjennom om du foretrekker originalen eller kopien, mora eller dattera, Britney eller Madonna.

Nirvana - Smells Like Teen Spirit

Langt hår, hullete dongeri og møkkete flanellskjorter forandret en hel generasjon, slik at dagens 25 til 35-åringer kan skamme seg over 90-tallets visuelle uttrykk. Men musikken vår rocka. På ordentlig.

Tori Amos - Smells Like Teen Spirit

Tori er gudinnen med pianofingre, og egentlig mest kjente for alternativ popmusikk med litt rare tekster. Likevel er hun glad i å covre andres låter, og en av favorittene er denne.

Min dom? Det gjør litt vondt å si det, og rynkene kommer sikkert i morgen som straff. Men jeg begynner å bli gammel, og foretrekker Toris versjon.

3 kommentarer:

  1. Fantastisk blogg, Jan Thomas! Og jeg støtter deg i at Tori Amos' versjon var bedre enn Nirvanas. Litt melankoli i den låten var akkurat det som skulle til.

    SvarSlett
  2. Nå har jeg endelig hatt ro nok til å høre begge variantene. Først må jeg si at dette er en låt jeg nesten litt ufrivillig liker. Er den fin eller stygg på en måte.
    Og jeg foretrekker originalen. Tori puster for mye. :)

    SvarSlett
  3. Takk for hyggelig tilbakemelding!

    Som yngre hadde jeg alltid litt problemer med å forstå teksten når Cobain synger - det er nærmest litt utydelig. I alle fall for en 13-14-åring. Så Toris versjon ble en liten wake up-call, litt sånn "å, så teksten var bra, og!". :)

    SvarSlett